Adviesvaardigheden

Training Adviesvaardigheden

Dit is een intensieve tweedaagse training voor eenieder die wil excelleren in professioneel adviseren.

Herkent u deze vragen?

  • Wat is nu de juiste vraag achter de gestelde vraag? Wat is precies het doel?
  • Hoe voer ik een goed intakegesprek?
  • Hoe kom ik tot productief overleg met mijn ‘deskundige’ collega’s?
  • Hoe kom ik snel tot een winnende offerte?
  • Hoe ga ik handig om met verschillende belangen van stakeholders?
  • Hoe schrijf ik een kort overtuigend advies waar geen speld tussen te krijgen is?
  • Hoe doe ik ‘Proactief accountmanagement’?

Na het volgen van deze training weet u het antwoord en bent veel effectiever in adviseren: analyseren, structureren, communiceren, rapporteren en presenteren. Adviseren wordt echt ‘fun’: veel meer kwaliteit met veel minder energie en in veel kortere tijd.

Kenmerken van de training

De training kenmerkt zich door:

  • Tweedaagse training van telkens 09.30 tot 16.30 uur
  • Kleine groepsgrootte: negen tot maximaal zestien deelnemers per training
  • Voortdurende afwisseling van theorie en praktijk: inzichten en vaardigheden ontwikkelen en direct toepassen in oefeningen
  • Werken in kleine subgroepjes van 3-4 deelnemers
  • Oefenen met eigen casuïstiek: offerte-aanvragen, offertes, adviezen, presentaties
  • Praktische en eenvoudig toepasbare tips & tricks

Resultaten

  • Scherp verwoorden van de vraag achter de gestelde klantvraag
  • Deskundig klantgesprekken voeren / professionele interviewtechniek
  • Doelgericht oplossen met issue analyse
  • Winnende offertes opstellen
  • Productief overleg voeren
  • Logisch, helder en overtuigend rapporteren

Doelgroep

De training is bedoeld voor professionals die actief zijn in het oplossen van complexe vraagstukken: adviseurs, consultants, projectleiders, teamleiders, afdelingshoofden, account managers, …

Programma

De enig juiste klantvraag achter de gestelde vraag articuleren

  • Redenen waarom er zo veel impliciet en onbegrijpelijk wordt gecommuniceerd
  • Redenen waarom opdrachtgevers niet de juiste vraag kunnen en hoeven stellen
  • Gestructureerd en scherp formuleren van klantvragen

Expliciet formuleren met ‘Nou en?’

  • Expliciet formuleren: dóórvragen en ‘En?’ hanteren
  • Eerst de conclusie en dan de uitleg

Overtuigen door gestructureerd formuleren en rapporteren

  • Boomstructuur hanteren: geen speld tussen te krijgen
  • Alleen de essentie: korte relevante teksten
  • Concluderende titels
  • Belangrijke voordelen: Inhoudsopgave is tevens Samenvatting, check: logisch en compleet, korte relevante teksten, gemakkelijk te lezen / begrijpen, selectief lezen

Productief overleg voeren

  • Alles onmiddellijk zichtbaar noteren op de flip-over
  • Zien dat je wordt gehoord
  • Betekenis geven aan feiten: En?
  • To-the-point: eerst de conclusie, dan de uitleg
  • Discussies: maximaal 1 minuut

Deskundig klantgesprekken voeren

  • Relatie- en informatiefasen
  • Interviewtechniek: open vragen stellen, luisteren: horen en begrijpen, samenvatten
  • Rollenspel klant-adviseur met observator

De enig juiste aanpak vaststellen met issue analyse

  • Issues: logica en overzicht
  • Bij elke issue: concrete resultaten en vereiste activiteiten

Winnende offerte uitbrengen

  • Excellent geformuleerde klantvraag
  • Enig juiste plan van aanpak met specifieke stappen: doel, activiteiten, resultaten en heldere planning: plaatje met timing van stappen
  • Enig juiste projectteam en -organisatie
  • Investering: strategisch gekozen tarifering

Efficiënt offerteproces hanteren

  • Stappen plannen
  • Verantwoordelijkheden toekennen

Proactief accounts managen

  • Urgentie
  • Ambities
  • Concrete doelen
  • Mijlpalen
  • Activiteiten

Data, investering en aanmelden

Wil je meer weten over data, investering of aanmelden, klik dan op deze link